Margot, ik ben de uitdaging aangegaan en heb de schaduwpartij op de wang versterkt. Hierdoor was het ook nodig het achterhoofd iets donkerder te maken en een klein stukje van de hals. Het grijze passe-partout was nu te licht geworden en ik heb een roodbruine gekozen. Het heeft erdoor een andere uitstraling gekregen. Krachtiger naar mijn mening en de wang is zoals je al aangaf ook platter geworden. Denk/voel dat ze nog meer geworden is wie ze is. Mee eens? Wat vinden jullie ervan?
Zomaar iemand op straat
De laatste fase van het portret. De details verder uitgewerkt en de achtergrond toegevoegd. Na verschillende achtergronden te hebben geprobeerd heb ik gekozen voor een gelige achtergrond. Een achtergrond in de complementaire kleur vond ik wat heftig. De gele tint geeft een wat zachter uitstraling. Echter een wit of gebroken wit passe partout vlakte het portret af. Ik heb nog een roodbruin passe partout geprobeerd maar daarvan vond ik dat die de aandacht van het gezicht afleidde. Tenslotte heb ik voor deze grijze passe partout gekozen. De aandacht gaat direct naar het gezicht en het passe partout geeft diepte aan het portret.
Hebben jullie nog opmerkingen, tips of adviezen? Ik hoor ze graag.
Margot, zou je een feed back willen geven op dit portret?
Alvast hartelijk dank.
Zomaar iemand op straat
Wat een uitdaging! Ik vond het best moeilijk, maar ontzettend leuk om te doen. Ik heb voor ik ging schilderen eerst nog de opmerkingen van Margot uitgevoerd en de lijnen wat uitgegumd. De kleur van de huid van deze vrouw is minder geel dan die van Else in haar portret. Maar op de foto lijkt de huidskleur iets te rood en koeler dan hij in werkelijkheid op de aquarel is. Tja …dat heb je vaak met foto’s. De ondertoon van de huid leek me eerder koel dan warm, vandaar dat ik wat meer alizarin crimson en wat meer kobalt blauw heb gebruikt. Het haar/hoofdhuid was roze in “real live”. Dat was één van de items waardoor ik juist van haar een foto wilde maken. Enfin… dit is het voor nu geworden.
Opmerkingen en tips zijn heel welkom en Margot zou je een feed back willen geven op deze aquarel? Alvast bedankt!
Poging tot portret in aquarel
Schets van zomaar iemand op straat
Ik kwam deze vrouw tegen op straat toen in naar de markt liep. Ik dacht eerst dat ze een etalagepop was, zoals ze daar helemaal stil tegen de muur aangeleund stond. Maar toen ik dichter bij kwam bewoog ze opeens en ik schrok ervan! We maakten een praatje en ik vroeg haar of ik een foto van haar mocht maken om te gebruiken voor deze cursus. Ze vond het best. En zo gezegd zo gedaan. Dit is al een poosje geleden, maar de vrouw op de foto boeit me nog steeds. Dus nu geprobeerd haar te schetsen. Erg veel gehad aan de uitleg van Else. Vooral het “maatnemen” vond ik een uitkomst. Ik weet niet of de schets zo goed genoeg is of dat ik nog iets moet verbeteren/veranderen. Het voelt of het gezicht in de schets nog iets te lang is, hoewel de maten kloppen. Wellicht verandert dat als er kleur toegevoegd gaat worden. Misschien willen jullie eens voor me kijken en aangeven hoe het voor jullie is? En Margot zou je een feed back willen geven op deze schets? Alvast bedankt!
Portretpoging 3
Poging tot huid schilderen
Eerste poging: tekenen
Detail in het gezicht
En dan de details in het gezicht. Qua toepassen van de techniek voor de ogen ben ik wel tevreden. Maar ik heb het gevoel dat de herkenning minder wordt. Waar verlies ik het? Is het het haar? Voor mijn gevoel kan ik daar niet meer kleur inbrengen. Dat was ook echt wel zo wit. Zijn het toch de lichtjes in de ogen?
Kleding en achtergrond
