In deze tweede les met inkt heb ik, na veel experimenteren, gekozen voor een verdunde blauwe inktlaag als ondergrond voor de achtergrond van deze abstracte compositie. Vervolgens heb ik de achtergrond opgebouwd in een auberginetint. Door de inktlaag krijgt de achtergrond meer diepte en samenhang. De vorm die ik had uitgespaard, heb ik daarna geschilderd. Vervolgens heb ik de inkt opnieuw gebruikt voor de donkerste partijen en om de eyecatcher verder te versterken. Inkt heeft voor mij net wat meer kracht en contrast. Qua compositie heb ik ervoor gekozen om de hoofdvorm subtiel te herhalen: linksonder en nog subtieler linksboven, waar de vorm bijna opgaat in de achtergrond. De vorm is ontstaan door het reduceren van een bloem, waardoor er ook nog een link is met de lessen van Greta Verdonck. Ik vond het een spannende, maar vooral ook uitdagende oefening.
Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over de compositie, het gebruik van de inkt en de balans tussen de vorm en de achtergrond.Mochten jullie tips of opmerkingen hebben, dan hoor ik die heel graag. Ik leer veel van jullie feedback.
Margo, zou jij me feedback willen geven op deze aquarel? Alvast hartelijk dank.












